Eindhoven jaaroverzicht 2019: Verkeer en vervoer

Het jaar zit er bijna op. Daarom blikken we bij Glow FM terug het afgelopen jaar in Eindhoven.

In een grote stad als Eindhoven blijft verkeer en vervoer altijd een actueel thema. Sinds dit jaar heb je vanaf Eindhoven Airport een nieuwe oprit naar de N2, het station heeft een nieuwe naam: Eindhoven Centraal, en de luchthaven was ook niet weg te denken uit het nieuws.

Verandering op komst

Laten we beginnen met de binnenstad. De Vestdijk is al jaren een hoofdpijndossier in de gemeenteraad, maar sinds kort zien we er ook wat van in de praktijk. Het stuk vlakbij het station is inmiddels al klaar met een breed fietspad, eenrichtingsverkeer voor auto’s en een busbaan. Toch blijft het niet bij de omvorming van de Vestdijk: de verkeerssituatie bij de Heuvel is al veranderd, maar de gemeente wil meer. De binnenstad moet autoluw worden. Harde maatregelen komen er voorlopig niet meer voor automobilisten, want bereikbaarheid is erg belangrijk voor het college van B & W. Toch zullen er al wat dingen gaan veranderen. Onder andere de Grote Berg en de Geldropseweg worden 30 kilometerzones.

Parkeren

Parkeren is wel een ding in Eindhoven. In de wijken Meerhoven en Achtse Barrier blijft de overlast van vakantiegangers groot. Die willen niet duur parkeren op de parkeerplaatsen van Eindhoven Airport zelf, maar zetten hun auto´s dus langere tijd bij de bewoners voor de deur. In de binnenstad zijn heel andere problemen. Uit onderzoek (van Omroep Brabant) bleek dat de parkeergarages hier kampen met een heuse inbraakgolf in de eerste helft van 2019. Bij de parkeergarages de Admirant, de Witte Dame en Stadhuisplein is het aantal auto- inbraken meer dan verdubbeld. Pro tip: Haal echt al je apparatuur uit je auto, krakers hebben speciale apparatuur om op de aanwezigheid van laptops, camera’s en telefoons te scannen.

Vliegen

Eindhoven Airport heeft dit jaar records verbroken. In het derde kwartaal maakten ruim 2 miljoen passagiers gebruik van de luchthaven. Ook kon je weer parkeren op P1. In mei 2017 stortte daar een gloednieuwe parkeergarage in, maar sinds september staat er een nieuwe die in gebruik is voor reizigers. Toch was ‘overlast’ weer een actueel thema afgelopen jaar, en vlak voor het nieuwe jaar zijn daar ook beslissingen over genomen. Vanaf 29 maart 2020 zullen er nog maar 4 landingen zijn na 11 uur ‘s avonds, en vanaf oktober mogen er helemaal geen toestellen meer landen. De bedoeling is wel dat die late vluchten naar andere momenten op de dag worden verplaatst, dus Eindhoven Airport zou wel de kwaliteit moeten leven die we gewend zijn in het nieuwe jaar.